Fletcher Hotel
De helderblauwe cirkels van het Fletcher Hotel torenen boven het snelwegenlandschap uit. Pal aan de A2 ontwierp Benthem Crouwel Architekten een ronde toren als trekker voor de ontwikkeling van Amsterstam Zuid-Oost.
Maximale compactheid
Als een uitroepteken aan de horizon, zorgen zowel vorm als functie van het Fletcher Hotel dat de stad direct wordt beleefd. ‘Gezien de beperkte ruimte, waren we bij het ontwerp direct bezig met een toren', aldus Kropp. Ook omdat de gemeente Amsterdam een aantal stedenbouwkundige basisvoorwaarden had gesteld. ‘Zo moest het volume aan alle kanten hetzelfde uiterlijk hebben', legt Kropp uit, ‘en mocht het maximaal zestig meter hoog zijn. Vanwege de aanvliegroutes niet boven Schiphol uit.' Om de vereiste 120 hotelkamers te realiseren, was maximale compactheid vereist.
Een cilindrisch gebouw bleek de uitkomst. ‘Door de kamers te groeperen langs de ronde gevel, bezitten ze allemaal een zelfde soort gelijkwaardigheid', zo vertelt Kropp. Belangrijker nog is dat het gebouw zo van buitenaf van alle kanten net even anders oogt. Dit was ook de nadrukkelijke wens van ontwikkelaar Caransa die een gebouw voor ogen had dat de voorbijgangers eigen zou worden en zou prikkelen. En niet een ongeinspireerde doos zoals er zoveel staan aan de kant van de weg.
Betrokkenheid
‘Er zijn goede en minder goede opdrachtgevers', aldus Kropp. ‘En dat heeft vooral met betrokkenheid te maken. Caransa is zeer ervaren in de hotelbranche, en heeft ons als architecten geprikkeld door het stellen van goede vragen.' Daarnaast is het een ontwikkelaar die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, zowel wat betreft de hotelexploitatie als de architectuur. Nadat Benthem Crouwel Architekten uit een besloten prijsvraag werd uitgekozen, ging de ontwikkelingsfase begin 2008 van start. ‘Toen was echter nog niet bekend welke specifieke exploitant het gebouw zou betrekken', legt Kropp uit. ‘We ontwierpen daarom een basisstructuur waarbinnen deze partij - in dit geval de Fletcher Hotel Groep - genoeg ruimte zou hebben zich te manifesteren, maar wel met een unieke buitenkant'.
Onder een groen talud is het parkeren in een half ondergrondse garage geheel aan het zicht onttrokken. ‘Hiermee voldoen we aan een van de eisen die de gemeente nadrukkelijk had gesteld', aldus Kropp. Mede hierdoor krijgt de toren, met een geringe diameter van 24 meter, alle aandacht die ze verdient. Het slanke silhouette heeft een klassieke driedeling en wordt gedragen door een centrale kern van in het werk gestort beton waar binnen liften, installaties en vluchttrappen zijn gerealiseerd.
Het volledige artikel is gepubliceerd in Bouwformatie Magazine | November 2013 | Thema: Constructief
Oplevering | 2013 |
Opdrachtgever | M. Caransa b.v. |
Constructeur | Van Rossum Raadgevende Ingenieurs |
Adviseur installaties | Wichers & Dreef |
Bouwkunding aannemer | Strukton Bouw |